رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان با بهزیستی روانی (روانشناسی و علوم تربیتی)

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
تعداد صفحات 105
حجم فایل 237 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان  با بهزیستی روانی

 بررسی رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان  با بهزیستی روانی در دانشجویان ملی کرمانشاه 

نگارش پاییز 1394 در فرمت ورد و قابل ویرایش

**توجه**

1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.

2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه  برای خریدار آن می باشد.

در فرمت ورد و قایل ویرایش با فونت نازنین 14 و فاصله بین خطوط یک سانتی متر

 

بیان مسئله

 

تامین بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی بهداشت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت( نوابی نژاد،1376).

در دهه­های اخیر، روان­شناسی مثبت­نگر[1] به عنوان تلاشی جهت بررسی توانمندی­های انسان است که هم اکنون این علم مطالعات مناسبی برای بهزیستی[2] و شادمانی در حوزه­های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و دانشگاهی فراهم نموده است Linley, P. A., & Joseph, S. ,2004).). روان­شناسی مثبت­نگر، حركتی شناخته شده در جهت سوق دادن انسان به سمت رشد، شكوفایی و بالندگی است كه نمی­خواهد جایگزین هیچ یك از انواع درمان­های روان­شناختی شودSeligman, M. E. P. ,2006).). جامعه علمی، در طول دهه­های اخیر، شاهد مطالعات و تحقیقاتی در زمینه درك و مفهوم­سازی جنبه­های مختلف روان­شناسی مثبت­نگر به ویژه بهزیستی بوده است. بهزیستی روان­شناختی به طور گسترده­ای مورد بررسی و به روش­های مختلفی مفهوم­سازی شده است.

     یکی از مفاهیم اصلی مدل سلامت بهزیستی است. مدل سلامت سه نوع بهزیستی هیجانی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی را با هم ترکیب کرده ومفهوم جامع و کامل از بهزیستی را هم که جنبه عاطفی(بهزیستی هیجانی) و هم جنبه کاربردی(بهزیستی روانشناختی و اجتماعی) سلامت روانی را در بر می گیرد به وجود آورده اند. سلامت روانی دارای 13 نشانه است که 2 نشانه مرتبط با بهزیستی هیجانی 5 نشانه مرتبط با بهزیستی اجتماعی و 6 نشانه مرتبط با بهزیستی روانشناختی است. بهزیستی روانشناختی به معنای قابلیت یافتن تمام استعدادهای فرد است. ودارای مولفه های 1- خودمختاری (احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیرامون فرد و …)2- رشد شخصی(داشتن رشد مداوم و …)3- روابط مثبت با دیگران(داشتن روابط گرم و …)4- هدفمندی در زندگی (داشتن هدف در زندگی)5-پذیرش خود(داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و …) 6- تسلط بر محیط (توانایی انتخاب و ایجاد محیطی مناسب و…) می باشد. در این پژوهش افسردگی نه بعنوان یك بیماری ، بلكه بعنوان واكنشی روانی در مقابل مسائل و مشكلاتی كه دانشجویان با آنها گریبانگیر هستند ، مطرح است .  بعبارت دیگر حالتی است عاطفی به نحوی كه فرد قدرت و توانایی لازم و كافی برای انجام امور و تكالیف عادی روزمره‌ی‌خود را ندارد و كاهش چشمگیر در فعالیتهای سازنده‌ی‌ وی دیده می شود .

افراد افسرده گرایش دارند به اینكه به تشریح درونی شكستها و تشریح بیرونی موفقیت هایشان بپردازند ، بعبارت دیگر به بروز و بیان شكست هایشان و عدم بروز موفقیت هایشان می پردازند . وجود یك برنامه ریزی درست برای پاسخگویی به نیازهای جسمانی و روانی و ذهنی می تواند یك راه حل باشد ـ مورد دیگر كه زمینه‌ی‌ مشكلات و نگرانی های دانشجویان را فراهم می كند نیاز مبرم به پیشرفت دردروس است .احساس بی كفایتی، عدم فهم دروس و گرفتن نمرات كم زمینه‌ی‌ یكسری اضطرابها و نگرانی ها را دردانشجویان فراهم می كند . با توجه به اینكه دانشجویان در هر جامعه ای آینده سازان و برنامه ریزان و مدیران آن جامعه خواهند بود سلامت روانی آنان می تواند نقش مؤثری در فرآیند توسعه داشته باشد . در صورتی كه آنان از بهداشت روانی برخوردار نبوده و به خاطر مشكلاتی كه ذكر آن رفت دچار اختلالات روحی و عاطفی از جمله افسردگی شوند ،نه تنها خود دراین جریان ضربه می بینند ، بلكه در نهایت جامعه نیز متضرر می گردد . شناخت عواملی كه مشكلات روانی دانشجویان را فراهم می آورد مستلزم مطالعات علمی است. از طریق شناخت این عوامل است كه می توان به برنامه ریزی در جهت مرتفع ساختن مشكلات عاطفی دانشجویان همت گماشت و بهداشت روانی آنان را تأمین كرد . تا زمانی كه بهداشت روانی درمیان دانشجویان وجود نداشته باشد نه تنها انواع اختلالات روحی از جمله افسردگی ، از خود بیگانگی و … گریبان گیر آنها خواهد شد، بلكه این امر منجر به افت تحصیلی و هدر رفتن سرمایه گذاریهایی خواهد شد كه در این راه به كار گرفته شده است .

 

اهداف تحقیق

 

هدف اصلی:

بررسی بررسی رابطه بین سبک های هویتی و سلامت روان  با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان دانشجویان ملی کرمانشاه  .

 

اهداف فرعی:

 

1- تعیین رابطه بین سبک های هویت با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه  .

2- تعیین رابطه بین سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه  .

3- مقایسه  بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان ملی کرمانشاه  .

4- مقایسه سبک های هویت در بین دانشجویان ملی کرمانشاه  .

5- مقایسه سلامت روان در بین دانشجویان ملی کرمانشاه  .

6- مقایسه بهزیستی روانشناختی با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان مانند: جنس، سن، میزان تحصیلات و غیره.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

فصل 1-     کلیات تحقیق.. 1

1-1-   مقدمه…….. 2

1-2-   بیان مسئله. 2

1-3-   اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4-   اهداف تحقیق.. 4

1-5-   سوالات تحقیق.. 5

1-6-   چارچوب نظری تحقیق.. 6

1-7-   تعاریف واژه ها 11

فصل 2     ادبیات و مستندات تحقیق.. 13

2-1-   تعریف هویت… 14

2-2-   مفهوم هویت… 15

2-3-   انواع هویت… 16

2-3-1-   سبک های هویت اطلاعاتی.. 18

2-3-2-   سبک هویت هنجاری.. 19

2-3-3-   سبک هویت سردرگم.. 20

2-4-   هویت و جنسیت… 20

2-5-   سلامت روان.. 21

2-6-   سلامت روانی.. 22

2-7-   بهزیستی روانشناختی.. 24

2-8-   مولفه های تشکیل دهنده سازه بهزیستی روانی.. 26

2-8-1-   خودمختاری  26

2-8-2-   رشد فردی. 27

2-8-3-   تسلط بر محیط… 27

2-8-4-   هدفمندی در زندگی.. 28

2-8-5-   روابط مثبت با دیگران.. 28

2-8-6-   پذیرش خود. 29

2-9-   افسردگی  30

2-10- تعریف افسردگی.. 30

2-11- شناخت افسردگی.. 31

2-12- انواع اختلال افسردگی.. 33

2-13- نشانه های افسردگی.. 35

2-14- مطالعات انجام شده 38

فصل 3-     روش شناسی تحقیق.. 44

3-1-   روش تحقیق.. 45

3-2-   جامعه آماری.. 45

3-3-   نمونه و روش نمونه گیری.. 45

3-4-   روش گردآوری اطلاعات… 46

3-5-   ابزار گرد آوری اطلاعات… 46

3-6-   روش های تجزیه و تحلیل داده ها 52

فصل 4-     تجزیه و تحلیل اطلاعات… 53

4-1-   بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها 54

4-1-1-   بررسی حجم نمونه به تفکیک جنسیت… 54

4-1-2-   بررسی حجم نمونه به تفکیک محل سکونت… 55

4-1-3-   بررسی حجم نمونه به تفکیک ترم تحصیلی.. 55

4-1-4-   بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان تحصیلات… 57

4-1-5-   بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان درآمد. 58

4-2-   بررسی متغیرهای اصلی و فرضیات تحقیق.. 59

فصل 5-     نتیجه گیری و پیشنهادات… 77

5-1-   خلاصه یافته ها ی پژوهش…. 78

5-2-   بحث و نتیجه گیری.. 79

5-3-   محدودیتهای تحقیق.. 82

5-4-   پیشنهادهای تحقیق.. 83

 

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *